Den rasifierade kroppen som handelsvara.

Kolonialismen. En tid där vita skapade sig kolonier runt om i hela världen och såg sig som välgörare som drog upp ”vildarna” till en mer civiliserad (läs vit) standard. Kolonialtiden påstås avslutats ungefär samtidigt som slaveriet i USA upphörde, men är det verkligen sant?

 

I min mening pågår koloniseringen än idag, men med andra metoder och mer subtilt.

Först av allt: Kolonisering handlar främst om att vita anser sig ha de bästa samhällena, bästa kunskaperna och på grund av viss materiell och ekonomisk standard lite mer rätt att göra ganska precis vad de vill. Denna tanke om rätten att få sin vilja igenom och att vara lite förmer än andra har fått vita att gå ut i världen för att frälsa andra länder genom att dela med sig av all sin vishet. Förr skedde det genom regelrätta krig, korståg etc idag genom en helt annan metod nämligen: Att göra den rasifierade kroppen till handelsvara. Detta är något som sker både här på hemmaplan och i utlandet. Hur kanske någon frågar sig? Jo det ska jag ge exempel på nu.

 

Exempel nr 1: En marknad av svartarbete.

Vad få vet är att Sverige har en enorm marknad för svartarbete, framförallt inom lokalvårdaren och byggnadsbranschen. De som anställs som arbetare inom denna marknad är framförallt rasifierade papperslösa, personer utan skyddsnät, utan rättigheter. Denna marknad har faktiskt inte minskat av det så kallade RUT avdraget, tvärt om finns det snarare sådant som tyder på motsatsen. Företag skaffar sig nödvändiga papper för att vara ”vita”, anställer 2-3 personer med fullständiga papper och sedan ytterligare 10-20 st svart. Att ta papperslösa är enkelt för de kan inte skvallra om sin situation, de har alltid hotet om omedelbar utvisning över huvudet och får helt enkelt gå med på de regler de ges. För kvinnor som städar svart är sexuella övergrepp vanligt förekommande där hotet om att anges för polisen används som påtryckning för att tvinga dem att gå med på övergreppen. Trots detta klappar sig gärna köparna på axeln över att de är schysta människor som ger dessa personer chansen till ett bättre liv. Att de vägrar betala en levnadsduglig lön är inte så noga.

Det är inte heller bara privatpersoner som utnyttjar svart städhjälp för att få ner priset. Även restauranger, tex McDonalds och kommuner anlitar städfirmor som till stor del utnyttjar papperslösa för att på så sätt pressa priserna och vinna budgivningar. Inom byggbranschen är det lika illa. Det har höjts röster om att tillåta papperslösa att organisera sig fackligt och på det sättet hjälpa dem att få upp sina löner men än så länge verkar inga fack riktigt nappa på iden pga en rädsla att detta skulle uppmuntra fler att stanna illegalt i landet.  Oavsett står vi just nu inför det faktum att vi har en stor grupp människor som lever rättslösa i vårt land och utnyttjas för att den vita medelklassen vill spara lite till på sin städerska och dessutom anser sig ha rätten att göra det.

Exempel 2: Adoption.

Detta är något jag vet inte kommer falla i god jord alls men det får vara så. Adoption utgår ifrån vita som de goda samariterna, samtidigt som vita anses ha en rättighet i att få barn till varje pris och det även finns en viss tanke om att fattiga ska ”ställa upp” och se till att det alltid finns barn att tillgå för de rika vita som inte kan få barn på egen hand. Detta går lite hand i hand med surrogatmödraskap med skillnaden att det inte redan finns ett barn i det läget. Lite ”fun facts”: Visste ni att majoriteten av barn som adopteras faktiskt inte är varken föräldralösa eller hemlösa? De har både föräldrar och hem men föräldrarna bedömer att barnet får en bättre chans till ett vettigt liv om de ger bort det till någon annan. Hela konceptet med adoption där vita hämtar hem barn från andra länder förutsätter att dessa länder hålls i en sådan ekonomisk sits att fattigdomen är stor för en så stor andel av landets befolkning att det inte finns andra lösningar än att ge bort sina barn. Skulle vi på allvar ta itu med riktig hjälp till andra länder skulle behovet av att adoptera bort barn från dessa länder minska och plötsligt står rika vita par här utan barn. Otänkbar tanke. Denna syn märks även i abortdiskussioner där det ständigt framförs argument att den som aborterar är egoistisk som ju bara kan ge bort barnet till någon annan. Det finns helt enkelt en djupt rotad tanke om att fattiga skall finnas till för rikare och ge dem av både sina kroppar och sina barn.

(Kan passa på att påpeka här att jag inte är emot adoption per se, det är helt enkelt det bättre av två onda ting)

 

3. ”Import-fruar” (i brist på bättre ord).

Detta är en av de vidrigare och mest patriarkala aspekter av den moderna koloniseringen.  Vita, oftast äldre, män reser till fattiga länder (vanligen asiatiska sådana tex Fillipinerna) och skaffar där en betydligt yngre fru från en fattig familj. En fru som på grund av kulturen hon kommer ifrån inte fått lära sig mycket annat än att passa upp på män. Sedan anser mannen att de lever i ett ömsesidigt förhållande där hon passar upp på honom och ev barn och han ser till att hon slipper fattigdomen i hemlandet. Frågan är då, är ett  förhållande verkligen ömsesidigt om det baseras på att den ena utnyttjar den andras possition som fattig och utan utbildning för sina egna syften? Jag tycker inte det.

Nog finns det givetvis fall där relationerna är seriösa och faktiskt ömsesidiga, men jag betvivlar att något av dessa fall leder till en ung tjej som inte får plugga, knappt lämna hemmet, inte lär sig det nya språket speciellt  bra och lever för att massera sin mans fötter. En man som är 40-50 år äldre..  Se dokumentären ”Min pappas unga fru” som finns på SVT play för att se ett exempel på det jag syftar på. En 73 årig man som gifter sig med en 17 åring och tycker detta är vettigt.

 

Nä ska avrunda här, min poäng är alltså att även i modern tid, både här hos oss nära inpå och i andra länder utnyttjas rasifierade (och framförallt kvinnor) för att vita anser sig ha rätten att utnyttja deras kroppar och deras fattigdom för sina egna syften. Att prata om kolonisering som något som upphört är missvisande, vi måste se att  det pågår än idag och ibland fråga oss: Har vi verkligen rätten att göra detta bara för att vi kan och tycker att det hjälper några enstaka andra?

 

Advertisements

4 thoughts on “Den rasifierade kroppen som handelsvara.”

  1. Det är bra att den här typen av rasifiering börjar uppmärksammas mer och mer. Jag önskar att fler bloggare skrev inlägg om det här ämnet. I en viss utsträckning drabbar ett liknande fenomen också kvinnor med ursprung i östeuropeiska länder, i synnerhet om de använder attribut och kläder som brukar klassas som “stereotypt kvinnliga”. Naturligtvis har männens sexturism en nyckelroll även här.
    Angående vilka grupper som drabbas av mest fördomar så rasifieras ju människor på olika sätt och i olika situationer beroende på vilket ursprung de har (eller vilket ursprung andra tror att de har.)
    Det fyller väl inget syfte och hjälper troligtvis ingen att skriva en rangordningslista över vilka som har det värst, men jag instämmer i det du skriver att (öst)asiatiska människor jämte b.l.a svarta förmodligen är en av de grupper som utsätts för mest fördomar.
    Och gällande (öst)asiater är det precis som du är inne på ett specifikt problem att människor inte alls identifierar rasism och fördomar som rasism och fördomar varken hos sig själva eller hos andra.
    De allra flesta förstår att romer blir negativt särbehandlade och tar illa upp när de blir nekade att hyra bil på bensinmackar enbart på grund av att de är romer även om det är vanligt med rasistiska tilläggskommentarer som “man får ju förstå personalen på bensinmackarna också, de har säkert haft en massa problem med romer förut” .
    De allra flesta förstår att unga svarta män blir negativt särbehandlade och tar illa upp när de nekas inträde på krogen enbart på grund av att de är svarta, även om det är vanligt med samma typ av rasistiska tilläggskommentarer som i mitt första exempel.
    Men när kvinnor och tjejer med asiatiskt, och i viss mån också östeuropeiskt ursprung blir automatiskt blir betraktade som köpta eller som importerade varor eller som horor eller som passiva offer utan en egen sexualitet , ja då finns plötsligt inte samma förståelse längre.
    I värsta fall kan de få höra att de borde vara tacksamma att andra bekymrar och oroar sig för deras väl och ve, i “bästa” fall urskuldas det hela med att “han / hon vill ju bara väl / menar inget illa”.
    Att många svenska vita kvinnor som utger sig för att vara feminister utövar den här typen av rasism i sken av att de drivs av avsky mot sexköp, trafficking och kvinnoimport gör det liksom ännu värre. Det är verkligen “systerskap” på enbart vita kvinnors villkor.

    1. Hela begreppet systerskap inom feminismen är väldigt problematiskt då det oftast handlar om att stötta vita kvinnor och tysta kritik med att vi måste stå enade.
      Verkligen inget behov av att rangordna rasism, all rasism är dåligt men rasism mit vissa grupper är mer rumsrena än den mot andra. Ex är det ju idag rätt accepterat att rasism mot judar är dåligt men rasism mot tex asiater ursäktas. Ju fler rasifierade vi blir som bloggar och syns med våra texter ju fler perspektiv utanför den vita kan komma fram 🙂

  2. Det andra exemplet du nämner, internationella adoptioner hänger på flera sätt ihop med det tredje exemplet, importfruar.
    En specifik typ av rasifiering, som drabbar just asiatiska kvinnor oavsett om de är födda här, adopterades som spädbarn eller kom hit senare är just den sexualisering de drabbas av på grund av svenska mäns sexköp i Asien och fruimport.
    För den som inte själv tillhör gruppen i fråga är det svårt att sätta sig in i hur det känns när människor visar upp äcklade miner , viskar bakom ryggen och högljutt kommenterar när du går på stan tillsammans med din svenska adoptivpappa, morfar eller farfar, eftersom de antar eller tar för givet att du är en medelålders mans importfru.
    Eller hur människor antar eller tar för givet att du är en prostituerad som din svenska pojkvän köpt när ni står i taxikön eller checkar in på hotell tillsammans.
    Det värsta är kanske att den här typen av vardagsrasism ofta utövas av människor som påstår sig bara vilja väl och som ofta anser sig vara allt annat än rasister. De kan t.o.m ursäkta sitt beteende med att “det finns ju faktiskt män som köper unga fruar / sex av asiatiska tjejer”
    Med den logiken skulle man lika gärna kunna vräka ur sig kommentarer om hur hemskt det är med kvinnomisshandel så fort man hör ett heterosexuellt par höja rösterna mot varandra i offentliga utrymmen eller brista ut i ett “hoppas hon inte blir gruppvåldtagen i natt” när man ser en ensam tjej i sällskap med flera killar på nattbussen.
    Varken kvinnomisshandel eller gruppvåldtäkter är ju liksom några särskilt sällsynta företeelser i Sverige.
    Men personer som knappast skulle tro det värsta och visa negativa reaktioner offentligt i de två sista exemplen förstår i många fall inte ens att de är en del av sexualiseringen och rasifieringen av kvinnor med ett visst ursprung när de automatiskt tror det värsta och visar sina negativa reaktioner på ett för omgivningen väldigt tydligt sätt så fort de ser en kvinna med asiatiskt ursprung tillsammans med en svensk man.

    1. Just detta du skriver om nu är något jag talat mkt med bekanta om, just hur irriterande/jävligt det är att det automatiskt utgås ifrån ett ojämlikt förhållande där kvinnan är köpt om hon har asiatiskt ursprung. Ja visst det förekommer och när det gör det är det förjävligt och just ett utspel av modern kolonialisering, men som du säger, situationen är inte alltid sådan och det är inte ok att utgå ifrån att det är så. Precis som det inte är ok att utgå ifrån att en muslimsk kvinna misshandlas i hemmet eller att någon med mörk hy bara dejtar en med vit hy för att få uppehållstillstånd. Det finns så många rasistiska fördomar att arbeta emot men som jag upplever det är det just de med (öst) asiatiskt ursprung och mörka/svarta som utsätts för mest fördomar. Fördomar mot asiater ursäktas dock mkt oftare med att de är ”possitiva”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s