Låt barn definiera sig själva

Lo skriver himla bra om detta med könande, gå in och läs hela texten och sprid, det förtjänar den!

lo vrede

Många är de föräldrar och andra vuxna som, helt utan tanke på konsekvenserna, könar sina och andras barn. Jag tänkte diskutera varför jag anser det vara skadligt och framförallt helt onödigt att göra det.

Vad innebär det att köna?
Begreppet ”köna” används för att beskriva de handlingar där vi benämner individer som varande utav ett kön utan att vi nödvändigtvis vet vad denne har för kön (kanske biologiskt men främst definitionsmässigt).

Vad menar jag med kön i kontexten ”att köna”?
När jag skriver om ”könande” och ”könade” kön menar jag det kön som vi förväntas ha/vara utifrån biologi eller yttre attribut som kläder, intressen eller egenskaper. Det som benämns som stereotypt manligt och kvinnligt är socialt konstruerat och kan också gå under begreppen genus eller könsroller. Men yttre attribut, egenskaper och fysik överensstämmer eller har inte nödvändigtvis en koppling till personens könsidentitet.

Könsidentiteten är en subjektiv upplevelse av vem och ”vad” du är och det finns oändligt många olika sätt att…

View original post 2 225 fler ord

Kommentera

