I chokladbollen gömmer sig rasismen.

Ok, så för några dagar sedan la jag alltså upp en bild både på FB och twitter med uppmaningen att maila ansvariga för företaget Saema som valt att ha en produkt med namnet ”Gammaldags fördomsfri N*boll”. Som jag lyft i kritik mot produkten så går det inte att bara ignorera den innebörd som n-ordet har och låssas att ordet är neutralt för det är det inte. N-ordet bär på en lång historia av rasism och förtryck och hur mycket folk än vill argumentera för att det ”bara betyder svart” är det helt enkelt inte sant och att upprepa det gång på gång gör det inte sant. N-ordet har aldrig varit helt värdeneutralt, det kommer aldrig att bli helt neutralt, med dess historia är det helt enkelt en total omöjlighet. Tänk om någon skapade ett bakverk, eller en maträtt och sålde under namnet ”fördomsfri sliskig horboll”. Hur många skulle köpa förklaringen ”jag menar inget illa med detta, hora betyder inget speciellt för mig”. Hur många skulle försvara det med ”Amen, om du inte är en hora varför ta åt dig?” Eller ”Äh vadå, det är en kaka du behöver väl inte bry dig bara för att du mobbats och kallats hora?”. Rätt få är min gissning.

När det kommer till chokladbollen och ”rätten” att kalla det n*boll så finns däremot en hel arme som högljutt skriker ut sin rätt att få säga n-ordet, säga n*boll och absolut inte ändra sitt språkbruk. Efter att Gefle dagblad snappade upp min delade bild och skrev om det, och senare även Arbetarbladet och Aftonbladet har kommentarer, mail och direktmeddelanden på FB ramlat in. Vissa har bara varit ren provokation: ”Det har alltid hetat så och jag kommer därför aldrig sluta säja det!” tex. Inte så förvånande kanske, men hatet som också kommit i mängder är både skrämmande och skrattretande på samma gång.

Jag har fått mail om hur jag borde lämna landet, och det snabbt, hur folk som jag inte borde få leva, att jag borde uppsöka psykolog och en imponerande mängd varianter av ”du är ju helt jävla dum i huvudet”. Jag har både anklagats för och uppmanats till att gå och ha sex med djur, hålla min trut stängd innan någon stänger det åt mig och att aldrig ha en åsikt igen, samt de som helt enkelt ifrågasatt mitt namn, min bakgrund och hela min person, ja några har tom lyckats få det hela till att jag knullar för lite. Främst har kommentarerna och mailen kommit från vita män runt 30-35 i ålder, men även från ett rätt stort antal kvinnor. Alltså, kom igen nu va? Jag pratar om att byta namnet på ett jäkla bakverk och folk finner det rimligt att önska mig död och i samma mening säga att jag är den som är hatisk? Jag vet ärligt talat inte om jag skall skratta eller gråta över den ignorans och rasism som ploppar till ytan likt kolsyra så fort n*bollens helighet hotas.

Det finns de som inte tror på rasism i Sverige, jag säger bara det: Starta en debatt om att n*boll inte är ett ok ord, luta dig tillbaka och se kommentarerna komma om hur invandrare bara är lata och vägrar jobba, hur invandrare gnäller och gnäller, hur vi som inte är vita svenskar bara borde hålla käften eller flytta härifrån om vi inte finner Sverige perfekt, kommentarer om hur svenskar utplånar sig själva för hänsynslösa invandrare som bara vill ha bidrag och våldta eller för all del: Hur invandrarna är orsak till precis allt som är negativt i vårt land, från underbemannad sjukvård, till nedlagda våldtäktsmål till dåligt dasspapper. Proportionerna försvaret av n*bollen tar är helt orimliga och det hat som släpps lös är absurt.

Jag tror inte att någon av de som skrivit skit till mig under dessa dagar (och troligen kommande) inser hur galet ute de är eller har vett att skämmas. Om någon enda av alla som just nu skriver hat till mig känner för att på allvar, med respekt och sansad ton, prata med mig om hur de ser på samhället, om hur jag ser på samhället och de problem som finns så varsågoda och skriv till mig, jag svarar gärna. Allt övrig skit kommer jag fortsätta ta bort, blocka eller ignorera.

6 reaktioner till “I chokladbollen gömmer sig rasismen.”

  1. Så länge alla så kallade hip hop stjärnor kallar varandra för nigger osv osv kommer det fortsätta vara såhär,det roliga i det hela är dock att en svart kan säga nigger till en annan svart utan problem, men om en vit gör det så är man rasist.. Hur kommer det sig?

    1. För att det ena handlar om just rasism, det andra om att försöka avdramatisera ett rasistiskt ord. Feta kan kalla sig fetton men få tror att det är okej att kalla alla feta de möter för fetton rätt i deras ansikten. Samma sak.

  2. Blir så arg över att det ska behöva va såhär! Det finns så fruktansvärt mycket fördomar och okunskap och det hjälper liksom inte att SD hetsar sju dar i veckan… Allt hat är bara ett sätt att skrämma och utöva makt för att tysta alla som påvisar orättvisor för att vi ska lägga oss platt, men det kan de glömma!

    1. Kan inte samma argument resas mot de som vill hindra användandet av ordet negerboll? Genom att koppla samman namnet på en kaka till teorier om strukturell rasism vill de tysta sina meningsmotståndare. Dessutom flyttar det fokus från den relevanta debatten till rent pajkastande. Det finns få saker som gör folk så förbannande som att bli falsk anklagade för någonting, och förmodligen är det vad som gjort debatten om ordet så infekterad.

  3. Att inte kunna säga chokladboll är så jävla tjockskalligt och bakåtsträvande att jag blir helt mållös! Den som inte tror att rasismen finns i Sverige får se den tydligt i just den här frågan!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.