Agda på hemmet rånas inte av invandrare.

Så var det igång igen, spridandet av bilder som talar om hur enormt mycket pengar en nyanländ invandrarkvinna med 3 barn får. I många fall låter det på folk som om denna kvinna rakt av rånar de gamla på hemmen från deras mat och livskvalitet. Det görs den högst ogrundade slutsatsen att om inga pengar behövde gå till stöd för invandrare skulle alla de pengarna gå oavkortat till skola, sjukvård och äldreomsorg. Som om det vore givet att politikerna direkt skulle satsa på dessa områden och inte tex en dyr genomfartsled i Stockholm, eller byggandet av ett sjukhus som tar mindre patienter en det gamla.

Nåväl, den första bilden att cirkulera är denna:

image

Denna är ganska lätt att krossa av en enda orsak: SFI bonusen är borttagen. Att avskaffa SFI bonusen klubbades igenom redan i fjol. ( Källa:Regeringen )  Utöver det är det inte som att den som läst SFI bara kunde gå dit lite nu och då och sen cacha ut pengarna. Nä den som skulle vara berättigad till detta behövde klara upp till högsta nivån inom 12 månader, annars uteblev bonusen. Detta innebär studier på heltid samtidigt som personen själv måste fixa sin försörjning. Enkelt? Knappast.  Som sagt, oavsett tas denna bonus bort nu så då får vi se om de där 12.000 går direkt till Agda på hemmet och hennes ägg eller om de som bara av en händelse passerar lite andra stopp på vägen, tex en fallskärm för en EU vikarie som jobbar 2 månader och är försörjd i 3 år. (Inget ont om de äldre på hemmet, jag lider med dem och tycker det är skandal att både de och våra barn ses som rätt oviktiga att satsa pengar på. En bra avslutning på livet borde vara en självklarhet för alla. Kan dock inte låta bli att raljera lite över hur många bryr sig i de äldre bara när de kan göra poäng på att smutskasta invandrare)

Den andra bilden att delas är denna:

image

Denna är lite mer omfattande och dessutom till viss del byggd på sanning vilket för många gör den svår att genomskåda. Först av allt är källan felaktig. Statskontoret tillbakavisar att detta är något de står bakom.

Så till övriga punkter: Etableringsbidraget innebär att den sökande måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och med dem upprätta en etabkeringsplan. För att fortsätta få pengar krävs att planen uppfylls, det kan tex vara att börja en utbildning i arbetsförmedlingens regi som kan ge ökad chans till jobb (och att avsluta den). Att söka viss mängd jobb varje månad osv. Pengarna är helt enkelt villkorade och att bryta mot planen gör att pengarna dras in helt eller delvis. Invandrare får inte säga nej till arbete utan att förlora inkomst!

Vad gäller extra tillskottet i etableringsstödet för att en har barn stämmer det att det går att få, på samma sätt tex en Svensk student med barn kan få ökat bidrag av CSN.  Detta bidrag kan endast fås av asyldökande och endast under de två första åren. Dessutom kan ersättningen inte utgå för barn som det ges underhållsstöd för.

Bostadsbidrag kan alla söka om deras inkomster inte fullt ut täcker hyra så inget som just invandrare har rätt till.
Samma med barnbidrag.

Underhållsstödet gäller enbart om den andra föräldern inte finns med och bidrar till försörjningen, detta kan inte kombineras med det extra etableringsstödet, så här är det alltså påhitt från den som skapat bilden, kvinnan kan få antingen eller av dessa bidrag!
Den verkliga summan är dock inte långt ifrån detta, den ligger på ca 21.000 om det räknas på ett sätt så summorna maximeras. Å andra sidan är det bara ca 1000 mer än vad en infödd vit svensk kan få i bidrag, skillnaden är dock att den svenska på bidrag har rätt att söka ytterligare bidrag en invandrare inte får (bla bidrag för tandvård och glasögon). Så sanningen är att nyanlända invandrare inte alls får mer än en svensk på bidrag.

Vad gäller sista stycket om föräldrapeng så kan den mamma vars bidrag uppgår till de där ca 21.000 kr inte få föräldrapeng eftersom det kräver att alla barnen är minst 11 år och då utgår inte föräldrapeng mer. Att kombinera etableringsbidraget med föräldrapeng går men det gör att etableringsstödet minskar i proportion med uttagen föräldrapeng. Dessutom minskar det extra etableringsstödet eftersom minst ett barn är under 11 år. Således kan dessa bidrag inte alls kombineras så som författaren hävdar,och heller inte betalas ut i valfri takt hur länge som helst (max två år som sagt). Sista om SFI är helt utdaterad som jag nämnde i början av inlägget.
(Källor: Regeringen och Motargument )

Så vad är då syftet med dessa bilder? Jo att genom falska påståenden skapa en misstänksamhet och agg mot invandrare, att få människor att se snett på dem. Att lura människor att tycka illa om invandrare för att det skulle vara deras fel att gamla, sjuka etc inte får det stöd de behöver. Detta är ett led i att göra invandrare till lite mer oönskade, lite mindre människor och till lite mer av ett problem. Samma taktik användes tex mot Judar innan Hitler startade sin utrotning. Det är värt att ha i åtanke vad det faktiskt kan leda till i längden att sprida runt felaktig dynga som utmålar invandrare som ”bad guys”. Speciellt när det skrivs just i den allmänna termen ”invandrare” trots att det egentligen menas asylsökande. För i kategorin invandrare är även de som kommer för studier, jobb eller adopterade. I ”invandrare” räknas även amerikaner, engelsmän, norrmän tillika Irakier och Iranier. När invandrare används så löst som i dessa bilder skapas en bild av invandrare som bara de där mörka från ”avlägsna kulturer” och rasismen frodas. En vit engelsman är precis lika mycket invandrare som en mörk Etiopier. Kom ihåg det och fråga er om den där texten om bidrag hade fått samma spridning och samma ilska riktat mot invandrare om det var en ljus blond man som denna som den som läser såg framför sig:

image

82 thoughts on “Agda på hemmet rånas inte av invandrare.”

  1. ja inte sant hade a kassa fick ut 10800 sen jobbade jag i ett halvt år fick jävla käftsmäll fick mellan 8000-9100 sen ser man invandrare omkommer till tandvården får den gratis betala 50 kronor för en kostnad up till 12000 och fick 10800 jag fick 8000-9100 och låna för tandvården. mm där ser man invandrarna char rena råna lyxen här gratis sjukvård,medicin med mera medan jag fick betala allt. så har ingen förståelse för de borgerliga politikerna som gav soc bidragtagara allt gratis och nu fattigpensionärerna MÅSTE BETALA ALT MEDAN Nyanlända får gå före i köer och betala tandvård 50 sjukvård 50 mediciner 50 papperslösa 50 kronor tandvård medicin det samma för paperslösa och sjukhusvård 50 kronor medan arbetslösa måste betala fullt

    1. Man har alltid rätt att ansöka om bidrag för tandvård/glasögon etc. När jag själv hade försörjningsstöd fick jag tex gratis glasögon. Papperslösa har inga rättigheter alls, däremot hjälper vissa tex tandläkare ideellt vilket är deras fria val. Nyanlända svenskar får 24:- om dagen om de bor på ett boende där maten ingår. 50:- för besök till tandläkare eller sjukvård är alltså två dagars ”inkomst” som skall sparas ihop. De där 24:- skall täcka kostnader såsom fritidsaktiviteter, busskort, telefon, mat/godis utöver det som bjuds på boendet etc. Men visst om du tycker det är fett att få 720:- i månaden kan du ju byta plats med en nyanländ? Btw: 24:- gäller bara ensamstående. Bor personen ihop med någon annan sjunker siffran till 19:- om dagen.

  2. Har många gånger försökt säga till folk just det du tar upp hör. Tack för att du gör det så tydligt och bra.
    Sen verkar det ändå inte få folk att fatta att det är dags att sluta tänka: ”vad orättvist! Varför får de och inte jag?”

    Jag hoppas innerligt att alla ni som gnäller över eran egen situation tar er rösträtt och använder den om en månad.
    För nu får det vara stopp på rasistpropaganda som sväljs med hull och hår av samhällets utsatta. Solidaritet och medmänsklighet är det som gör ett samhälle starkt.

    Sen vill jag bara avsluta med att de som tror att ”invandrare” åker snålskjuts på bidrag hela bunten, har ni över huvudtaget varit i kontakt med vård&omsorg senaste 10 åren?
    Där kryllar det av hårt arbetande människor med utländskt ursprung. Och förbannat bra jobb gör de också.
    Utan invandring skulle personalbristen på utbildad kunnig personal inom de områdena vara stor.

    /högskoleutbildad 3 år med 20 års arbete inom vården och en lön som ger 19000 efter skatt.
    Så ni ungdomar som tycker ni har taskiga avtal inom handels – kolla igen vad en medellön ligger på i Sverige och sluta tycka synd om er själva!

  3. Men herregud, varför är vissa så avundsjuka, Sanna t.ex. ? Det är hemskt att du verkar tycka att du själv är mer värd och har mer rätt att få pengar än invandrarkvinnan! Såklart att du inte borde va tvungen att leva så dåligt ekonomiskt som du verkar göra nu, men det är politikerna som du ska rikta din ilska och engagemang mot, inte invandrarna.

  4. Mycket klagomål på att man får retroaktiv föräldrapenning.

    När jag som svensk medborgare efter att ha bott i Finland i sex år flyttade tillbaka till Sverige med min finska hustru och vår då 1 1/2 åriga flicka fick vi också retroaktiv ersättning. Men när man säger så låter det ju som att man får allt i en klumpsumma, så är det ju inte.

    När vi bodde i Finland, där man har 280 dagar föräldrapenning jmf med Sveriges 480 så fick vår dotter börja hos dagmamma när hon var 9 månader. Min fru kunde välja att vara hemma längre men då 0€ i ersättning och det klarade inte riktigt vår ekonomi av.

    När vi flyttade till Sverige fick vi 200 dagar i föräldradagar, som då var mellanskillnaden mellan det man får i Sverige och Finland. Jag som svensk medborgare och med en dotter som har dubbla medborgarskap i Sverige och Finland tycker givetvis detta var bra.

    Så när vi flyttade till Averige kunde min fru vara hemma med vår dotter i 3 månader innan hon började på dagis eftersom det var en stor omställning för henne att flytta till ett nytt land.

    Oavsett om man är svensk eller inte är det väl bara humant att alla som bor i det här landet ska ha samma grundläggande rättigheter oavsett vart man kommer ifrån ursprungligen.

    Kan för övrigt meddela att det tog Försäkringskassan 14 månader i handläggningstid innan vi kunde börja få barnbidrag, och det var tydligen ”normal” handläggningstid för ALLA som flyttar till Sverige enligt handläggarna själva.

  5. Texten stämmer mer än de som florerar. Vi tror vi betalar allt med skattepengar men hur skulle det räcka till både vård. Flyktingar sjuka etc. Vi ligger bra till på svarta marknaden och säljer bra med vapen till krigshärjade länder då är de mer än välkommen om de duckar för vårat krut…och vill man gå lite djupare så var det Saab som var med och uppfann drönare.. Flagg till oskyldiga Sverige

  6. Det största problemet är nog att liknande siffror och summor om det svenska biddragssytemet sprids runt om i världen, och utgör en oerhörd lockelse på en massa människor. 21800kr låter förmodligen som en förmögenhet för någon som bor i kurdistan, att pengarna sedan inte räcker till särskilt mycket här vet man inget om.

  7. Hejsan.
    För det första är jag glad att du spräcker myterna om invandringen.
    Angående sjukpeng osv får min mor runt 10 000. Hon har varit sjukskriven i 10 år pga några allvarliga sjukdomar. Men hon får bostadsbidrag och har ett högkostnadsskydd för medecin, men notera att högkostnadsskyddet har höjts dom senaste åren, vilket innebär att hon måste betala mer innan hon får bidraget. Men vad det angår asylansökare förstår jag inte…snarare sänkta skatter mm. Och fast min mor varit sjukskriven i 10 år så ville försäkringskassan pröva hennes mål igen….varför slänga ut en allvarligt sjuk person i arbetslivet, när det då finns tex denna omtalade ”invandrar mamman” som kanske vill ha jobb och samtidigt då betalar skatt som som hjälper dom sjuka mm i detta. Jag själv är 22 och jobbar heltid som industriarbetare, får ut ca 17-18 000 efter skatt, men det är från företag till företag. Och ska jag vara sur att jag inte får mer kan jag inte klaga mer på än att jag plugga dåligt i skolan! ( kan tillägga att jag har hus samt 5 mil till jobbet, så med andra ord trevliga kostnader) Men de jag ville komma till är att jag har hörselaparat vilket jag fick gratis och jag har till och med rätten att söka bidrag för batterierna som kostar ca 50 kr månaden även om jag jobbar. Nu tar jag inte detta bidraget för jag har allt råd att betala detta själv tycker jag, någon annan kan ju ta det som behöver de. Men sluta säg att hjälpen inte finns, snarare så att ni isåfall inte vet vat eller letat på rätt ställe.

    Mvh

    1. Slutsatsen måste vara att FK inte bedömt 100 procentig arbetsoförmåga fram till pension, annars verkar det märkligt att ifrågasätta en oåterkallerlig oförmåga att återgå till någon form av arbete. Din mor bör kanske byta läkare så att hon får adekvata bedömningar som FK kan ta ny ställning till. Läkare är inte alltid helt tydliga i sina formuleringar.

      1. Orsaken varför vet jag inte! Men har allvarliga reumatisk problem samt samt utbrändhet och vad jag uppfattat det som bla själv angående hörsel så är det lättare att nonchalera problem som inte syns! Ett av bevisen för de är att min fd mors läkare nonchalerade bl hennes trötthets problem för 5 årsedan, månaden efter fick hon stroke. Som tur var så vad detta bara en 10a som satte sig på minne och tal, det kunde gått värre. Men angående FK så hoppas jag inte dom går vidare för som sagt det är totalt sanslöst om dom gör det.

  8. Allt du skriver låter ju jättebra. Du har förklarat det så att jag kan förstå. Tycker dock precis likadant som innan jag läste ditt inlägg, jag som är ganska ung men ändå arbetat snart 6 år i Sverige, får knappast in de summorna efter skatt… Ligger många tusen bakom det och tycker ändå att en som lägger 40 timmar i veckan på att driva samhället framåt bör ha en inkomst som motsvarar detta. Gör man inte det, kan vi hjälpa dessa så att de klarar sig. Men 21000 kr i mån i bidrag lär inte locka någon ut på arbetsmarknaden…

    1. Jag är inte ensamstående men om jag vore och fick barnbidraget helt själv så som mamman i exemplet hade jag fått 22.000 i månaden ca på min lön. För jag tror många glömmer detta i ekvationen: mamman får barnbidrag. Något _alla_ med barn i Sverige får. Så någon som för ut 18.000 i lön nu och sen får 3 barn som mamman kommer då upp i 21.000 direkt. Hade mamman i exemplet _inte_ haft barn hade hon fått ca 14.000 i månaden totalt. Om ens det.

  9. alla får väl samma social bidrag och andra bidrag tex, tandvård, glasögon, sjukvård medan arbetande skattebetalare måste bekosta detta själva. Dessa personer som inte vill arbeta får gratis spårvägskort och tandvård som jag måste betala för varför skall jag betala för dem. Nej ta bort alla bidrag har du inte råd att föda och skola dina barn skaffa inga sitter du dömd för brott ditt val varför skall jag betala för din utbildning eller dina barn. Jag kan inte få barn” mitt val” kan inte få bidrag heller av något slag. Har inga avdrag alltså får inte tillbaka något på skatten.Har inte råd att gå till tandläkare eller skaffa glasögon har glasögon från en bensinstation för jag har inte råd sjukhus ja bara akut när det inte gått över på ett par dar. Min pension finns nog inte när jag skall sluta mitt yrkesliv blir väl att hoppa från älvsborgs bron tack svenska regeringen

  10. Jag betalade förra året 250.000 kr i inkomstskatt och är alltså en av dem som betalar alla dessa bidrag. Jag betalar gladeligen för att invandrarkvinnan och hennes barn ska få en bra start i Sverige. Jag känner mig dock mindre benägen att betala skatt när den går till att föda fördomsfulla inhemska personer som lever på bidrag och sprider hat och vanrykten om invandrare. Skulle gärna bekosta en utbildning för att vidga dessa människors vyer istället. Kanske som motprestation för deras bidrag? Det är ju ändå jag som betalar för bidragen i denna tråd, inte de!

  11. Det är ju helt sjukt att folk i Sverige tror att alla ska ha rätt till alla dessa bidrag. Något alla måste komma ihåg är att de som jobbar och betalar skatt är de som också betalar era bidrag.

    Det är lätt att glömma bort; utbildning är gratis i Sverige. Du får till och med betalt för att utbilda dig (studie- och utbildningsbidrag) och kan få billigt lån för att underlätta tiden i skolan.

    Blir man sjuk och inte kan jobba får man 80% av lönen. Detta har arbetsgivaren sett till men i många fall är utbetalningen relativt låg. Ofta beroende på att låginkomsttagare är de som blir sjuka. Men det är mer än inget…

    Att någon invandrare eller infödd svensk skulle sitta med 20 papp i månadspeng är nog högst osannolikt. Det förstår nog vem som helst som försökt eller har fått bidrag tidigare.
    Jag tycker dock att det är helt galet att någon ens teoretiskt kan få ut 20 tusen kronor i bidrag. Det är 26 000 innan skatt… Något många jobbar 40-80h i veckan för.

    Det är väl inte mer än rimligt att när du är bidragstagare skall du även göra en motprestation för att slippa belasta samhället och så snabbt som möjligt göra rätt för dig? Det finns många som gillar att inte göra någonting och håva in bidrag, men det funkar nog bara i några månader, då man blir påkommen eller tröttnar på ligga på sofflocket.

    Den som har för hög månadskostnad för boende och leverne kan hyra sin våning och flytta till landet under tillfrisknads perioden. Kanske gör det nya utomhuslivet att du får motion och börjar må bättre.

    Visst, jag tycker också att det är jobbigt att gå till tandläkaren, eftersom jag får betala en hög kostnad då mina tänder ofta har hål. Det blir 1 gång per år som jag går och utslaget på året betalar jag ungefär 5kr per dag. Dricker jag en kopp kaffe mindre varje dag har jag sparat in tandläkarräkningen.

    Om invandrare ska komma hit och få chansen till att leva ett bättre liv, måste motprestation förväntas så att de kan hjälpa till att betala för nästa års invandrare. Detta går endast om integrationen funkar, Sverige tar vara på deras tidigare utbildning och erfarenheter samt att chefer anställer fler invandrare.

    Det är inte så att invandrare har fallenhet att göra jobb som svensken tycker är skitjobb, de har rykt upp sig ur smöret och tagit det jobb de fått. Ett fantastiskt beslut som kommer innebära att de snart får ett ”bättre” jobb då de lärt sig svenska förhållningssätt och arbetsmoral. Något som den infödda bidrags svensken verkar sakna på 2000 talet.

    Tack för mig

  12. Hur kan folk läsa detta och balla ur? Jag ha själv ca 5800 (avrundat uppåt) i månaden, bostadsbidrag inräknat, det är verkligen inte fett, men jag söker och får alla bidrag jag har rätt till (vad jag vet). Jag har en väldigt låg hyra eftersom jag hyr in mig i vardagsrummet hos en vän till min bror, så mitt bostadsbidrag (en del av dessa 5800) täcker hela bostadskostnaden.
    Dock är jag på väg ur den här ganska sketna sitsen, eftersom jag tagit den hjälp jag kunnat och börjat ta mig ur min depression (vilket gör en handlingsförlamad och på så sätt hindrar en från att tex söka jobb), och in i ungdomsanställning (ca 17000 före skatt), vilket inte heller är helfett, men ett stort steg i rätt riktning.
    Anledningen till att tandvårdsbidrag m.m. tas upp är att det är svindyrt med tandvård m.m. oavsett om en råkar vara svenskfödd eller invandrare, har man inte möjlighet att betala dessa kostnader kan man få bidrag för det (nej, jag säger inte att man garanterat får det, det fick inte jag, men möjligheten finns om man inte är invandrare).
    Att folk trots att de blir motbevisade gång på gång fortfarande väljer att klanka ned på invandrare istället för att enas mot det verkliga problemet (vita rika män) som styr det här landet ned i sin egen ficka är för mig helt absurt.
    Folk borde gnälla mindre och ta tag i sin situation istället (och nej, jag säger inte att alla bara kan rycka upp sig, det tog mig många år, men om problemet är psykiskt som för mig är en vettig psykolog ett bra första steg (och om man har otur med den man får så gott som gratis (jag går inte hos privatpsykolog med tanke på att man inte har råd med det om man går på bidrag) kan man byta) och är man en del av den minoritet som inte har möjlighet att göra så mycket åt sin situation borde man verkligen rikta sin aggression (tex i brev och namninsamlingar) mot de som bestämmer att man har det skit)

    Var kommer allt detta ogrundade hat från (enligt Brock University (bl.a.) från bristande intelligens / bildning), och var tog solidariteten vägen?

    1. WORD!!!!
      Härligt att se att du e i farten! Du är fylld av entusiam och den smittar av 😀 Härligt att du tagit dig ur din depression!!
      Lycka till nu!

    2. Grattis till att du orkar ta dig upp igen. Man har faktiskt ett aktivt val och ansvar själv, även om det låter hårt. Önkar att fler som du hördes, dina erfarenheter kan förhoppningsvis inspirera andra. Önskar dig styrka att stå på dig!

  13. ”Alla som anses vara bosatta i Sverige, enligt socialförsäkringsbalken har rätt till statligt tandvårdsstöd från och med det år man fyller 20 år. Det gäller även vissa personer som bor i Sverige, men inte anses vara som bosatta enligt socialförsäkringsbalken. Även personer som arbetar eller studerar i Sverige och är bosatta i andra länder kan ha rätt till tandvårdsstöd.”

    http://www.forsakringskassan.se/tandvard/statligt_tandvardsstod

    Sen är det inte säkert att man får stödet, det är som sagt svårt att få det.

  14. ”Ja, och vanligtvis får invandrare mellan 3-6000 i månaden utan möjlighet att söka andra bidrag. En svensk har möjligheten att söka hjälp för tandläkarkostnader, den möjligheten har inte ens invandraren”

    Källa på det?
    Förstår fortfarande inte varför du ställer grupp mot grupp.
    Även om man får 3-6000 kr så har man rätt att söka andra bidrag om man uppfyller kraven för det. Exempelvisst betalas inte bostadsbidrag ut till personer äldre än 26 år som saknar barn.
    Alla kan söka tandvårdstödet, men man ställer vissa krav för att få det. Som sagt så är det väldigt svårt att få det. Försäkringskassan tar inga hänsyn till vilken bakgrund man har, utan alla som har rätt till bidraget kan söka det. Som sjukskrivna, personer med psykisk ohälsa eller funktionshindrade/ funktionsnedsatta.
    Jag känner nyanlända svenskar som har fått bidrag för tandvård.

      1. Hon får bostadsbidrag eftersom hon har pension.
        En vuxen person över 26 år utan barn kan inte få bostadsbidrag om man pluggar, jobbar eller är arbetslös.
        Däremot kan man söka bostadstillägget om man har sjukersättning eller aktivitetsstöd.

      2. Du kan få bostadstillägg om du har aktivitetsetsättning också. Sen är det över 28 år, inte 26 som gäller. Om du pluggar eller jobbar eller har a – kassa som inte täcker kostnaden för bostad+övrigt kan du få socialbidrag för det istället. Förutsatt att du inte anses ha större och dyrare boende än du behöver.

    1. När det kommer till flera av övriga bidrag kan inte asylsökande söka dessa för att de inte kan anslutas till försäkringskassan. Andra kan de inte söka för att de inte går ihop med övriga bidrag.

  15. Om du betalar 7000:- i hyra för en 100 m2 lägenhet antar jag att du har en bostadsrätt eller? Dessutom undrar jag om du verkligen är berättigad bostadsbidrag då? Som sagt jag jobbar inom handels får ut ca: 18.000:- efter skatt. Bor i ett radhus på strax över 110 m2 sammanlagda kostnaden om jag inte räknar fastighetsskötsel är ca. 7000:- . Då får jag tyvärr inget bostadsbidrag. Jag får dock barnbidrag eftersom jag har barnen varannan vecka (nyskild). Kommer väl då upp i ca: 19.200:- i månaden. Kan väl förstå att det sticker i folks ögon som arbetar och får ut samma summa pengar som bidragstagare oavsett härkomst. Alltså åter igen… ingen invandrarfråga utan en bidragsfråga.
    Med detta sagt så förstår jag och beundrar det faktum att du sprider ljus över dessa falska påståenden som florerar på nätet och som enbart kommit till för att smutskasta redan utsatta folkgrupper.

    1. Nä, bor i en hyres. Med hushållsel betalar vi ca 7200:- i månaden. Får inga bidrag för boendet då jag har en lön på ca 18.000 i månaden just nu (efter skatt), min man får ungefär samma (50% lön, 50% sjukpenning), utöver får vi barnbidraget. Vi har valt att bosätta oss i en mindre stad med lägre bostadspriser helt enkelt.

    2. Just ja: att vissa som jobbar inte får mer än vissa på bidrag förstår jag sticker. En grej att ta i beaktande är då kanske att om denna ensamstående mamma flyttar ihop med en annan person som också får bidrag kommer de _gemensamt_ få ca 25.000 i månaden. Medan två som jobbar med lägsta lön får iaf 30.000 gemensamt. Bidragen för ensamstående räknas helt enkelt på att en bör klara sin ekonomi utan hjälp från en partner.

      Den viktigaste skillnaden som gör att det kan verka som att just invandrare får mkt är att de oftast får handläggare som hjälper dem tyda alla papper, tala om vad de kan söka för hjälp osv, något svenskar sällan får och DET är ett problem. Om fler fick hjälp och god info om vad de kan söka och hur hade skillnaderna inte alls varit som de verkar nu.

  16. Åter igen tror jag att dom flesta som skriver här inte har något emot invandrare utan att själva bidragsdelen verkar vara lite snedvriden. Om kvinnan som skriver här ovan känt till alla bidrag och gått till sociala. Vad hade då hennes bidrag blivit? Om vi räknar med att hennes barn som majoriteten av barn inte har några hemska sjukdomar eller ruttna tänder ( tycker att det känns fel och ta upp dessa bidrag hela tiden som om de skulle vara någon självklarhet att få, då det snarare är ett extremt ovanligt bidrag att få plocka ut) tro mig brukar kosta mig ca: 10.000:- varje gång jag går till tandläkaren och jag har frågat men har ingen rätt till bidrag)).

  17. Asylsökande får inte dessa bidrag. De lever på sjukt lite pengar. Om de sedan får stanna då kan de få denna ersättning men då är de inte asylsökande längre.

    1. Exakt. Som asylsökande får man ej dessa bidrag, då skall man fått någon typ av uppehållstillstånd först. Så länge man bor på en flyktingförläggning får man 24:- om dagen om man är ensamstående, 19:- om dagen om man är sammanboende (ex fru/man, syskon eller annan man vill bo med). För barn upp till 18 år får man 12 kr extra om dagen för de två första barnen och 6 kr extra för resterande barn.

      Behöver man på detta boende betala maten så kan man få upp till max 71kr om dagen. 61 kr om man är sammanboende osv (71kr om dagen är max även om du behöver betala hyra för ditt boende, dock kan en mindre summa bostadsbidrag betalas ut (upp till 850:-)). All denna information finns på migrationsverkets hemsida, gå in under skydd och asyl i Sverige och klicka dig vidare.

  18. Ledsen men jag fattar fortfarande inte… om en svensk mamma blivit arbetslös, får ut ca: 10.000:- i a-kassa är över 26 och således inte har rätt till bostadsbidrag. Får barnbidrag och ev. Underhållstöd så hamnar hon på ca 16.000:- (om hennes barn eller hon själv inte har några extrema tandproblem).Hon har förmodligen en lägenhet som kostar ca: 6000- 7000 om hon har en 2:a (ganska litet på 3 barn).
    Om vi då inte maxar och säger att invandrarkvinnan får ut 18.000:- i stället för 21.000:- . Får hon då dessutom 100:- om dagen extra? vad kostar det att bo på flyktingförläggningen? Måste hon betala mat och alla huhållsartiklar själv eller ingår det?
    Blir bara förvirrad av allt detta och måste ändå erkänna att jag kan tycka att 1000:- extra i månaden är mycket pengar.

    1. Först av allt, arbetslös med barn kan alltid söka extra bidrag för boende : http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bostadsbidrag_landningssida

      Sen går vi till resten:
      En asylsökande på boende har inte rätt till aktivitetsetsättning. Hen får istället 100:- om dagen (ca) som skall täcka allt utom kostnaden för boende. Enligt reglerna skall asylsökande själva stå för sin försörjning så detta bidrag går bara ut i vissa fall. Någon som har aktivitetsetsättning får inte de där 100:-.

      Sen bor ju långt ifrån alla i svindyr stad. Jag betalar mindre än 7000:- i hyra för min radhuslägenhet på 100kvm, 4 rum och kök.

    2. Om hon har barn sâ har hon sâledes rätt till bostadsbidrag. Det har jag haft sedan jag 29 âr gammal fick mitt första barn och under de tider dâ jag varit mycket lâgavlönad. Hade jag varit helt arbetslös hade jag fâtt högre bostadsbidrag. Jag har en trea, med tre (!) barn, hyran ligger pâ 6000 kr och dâ jag hade lägsta föräldrapenningen var bostadsbidraget 4500 kr. Lägg till 3754 kr i de tre barnbidragen. Visst har det varit lite knapert ibland, men jag hade inte viljat byta mot att bo pâ förläggning, och det är bara den LILLA delen i det hela!! Jag hade inte viljt behöva fly frân släkt, vänner, sprâk, kultur, alla de där grejerna som gör att jag är jag för att tvingas börja om nâgon annanstans där ALLT är helt nytt, jag vet inte var släktingar och vänner finns, OM de fortfarande finns, jag vet inte vad jag kommer kunna bygga för framtid och jag har inte en aning om vilka människor jag kommer möta. Och folk ska räkna pâ siffror 😦 Hela min uppväxt har jag pâ nära hâll sett hjälpinsatser och fât möta nya kulturer. Jag känner en stor sorg att mänskligheten blivit sâ kall och cynisk 😦

      1. Exakt, bra och schysst skrivet, vi har alla jobbiga perioder av olika skäl men har man kärlek i livet så spelar det andra mindre roll.

        Tror inte någon som röstar på SD heller skulle vilja byta och flytta till ett främmande land för att ”slippa” jobba och få gratis boende.
        Läste ett inlägg på Facebook för ett tag sedan där det skrevs att ”invandrare får allt serverat på silverfat bara för att det är lite krig i deras hemland.”
        I Sverige har vi det bättre än de flesta människor i världen (även i Amerika, Europa andra stora ekonomier) och det är nog ett fåtal som ens kan föreställa sig hur det är att leva i krig eller förtryck och än mindre faktiskt gjort det. Att inte kunna vistas i sitt eget hem eller ens ett skyddsrum utan risk att dödas, dag ut och dag in, sekund för sekund.

        Håll hoppet uppe än är merparten av de röstberättigade mänskliga och har sunt förnuft i behåll. Populistisk politik bygger på lätta poäng och smart marknadsföring och merparten går inte på affischer med hot om inbördeskrig och undergång.

  19. Det går i inte att återigen publicera en felaktig lögnaktig grafik med statskontoret utsatt som källa, med mindre än att göra en dubbelt så stor och ännu tydligare grafik som berättar vad invandraren får maximalt och i verkligheten. Det är att kräva för mycket av läsaren.

  20. Blir så upprörd när jag läser detta då det står så mycket felaktigheter, rena rama påhitten! Jag studerade en lång utbildning och var ensamstående och hade 4 barn . Inte fick jag något extra av CSN- rent nonsens alltså. Jag hade 6800kr i mån som skulle täcka hyra o allt. Fick hela tiden pengar av mina föräldrar för att klara överlevnad. På sommaren kunde jag inte jobba för mina barn var tvungna att ha lite semester också. Jag gick till socialen och fick mindre än mina CSN pengar ca 5800 kr för hyra o mat inte ett öre extra för barnen. Jag gick till kyrkan och en diakon köpte mat till oss. Jag mår illa av att läsa om hur mycket pengar en asylsökande får när jag och mina barn fick svälta! Fy skäms Sverige

    1. Att du inte visste om bidraget gör inte att det inte fanns och är tyvärr inget jag kan göra något åt i efterhand. Tack vare att du hade barn fick du socialbidrag öht på sommaren, i de flesta kommuner får du inte det. När jag pluggade med barn fick jag antigen plugga på distans på sommaren och ta lån för det med eller få socialbidrag i lån som jag fått betala tillbaka. Är det invandrarnas fel? Nej, det är politikernas prioriteringar.

      (Om du inte tror mig ang CSN och extra bidrag för barn får jag hoppas du tror på CSN: http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/hur-mycket-kan-du-fa/barn-1.3043 )

      1. Det barnbidraget man får när studerar med studiestöd var dessvärre bortplockad några år och fanns helt enkelt inte. Nu är det bidraget tillbaka.

    2. Konstigt. Jag som har delad vårdnad om min dotter (alltså har jag henne halvtid) fick, med en hyra på 5000, ut 8500 från socialen. Utöver detta fick jag även 1800 i bostadsbidrag.

      Med mobil, bredband, mm så är det klart att det efter mataffären inte fanns allt för mycket kvar, men vafan, jag överlevde och det är ju det man ska. Vill man ha extra mycket pengar får man jobba för det (om man kan).

    3. Låter konstigt, men om du fick 6800 från CSN så borde det vara ganska länge sen du pluggade? En jag känner (också ensamstående men med två barn) säger själv att hon fick mer pengar som student, efter alla tillägg, bland annat bostadsbidrag, tilläggslång från CSN och extra bidrag för barnen, än nu som lärare. Å andra sidan är inte lärare kända för att tjäna mycket kosing. Vet inte hur hon gjorde på sommaren men antar att hon jobbade och så fick hennes barn vara på fritids som jag menar är ett väldigt bra ställe för barn att vara på när deras föräldrar jobbar. Knäppt att de tog bort det där extra barnbidraget men bostadsbidrag har man väl alltid kunnat söka, eller?

    4. Jag som studerande (utan barn) får ut 9006kr (lån och bidrag) varje månad. Och det är exklusive bostadsbidrag på ca900kr.
      Vid varje ansökan för CSN kan du självklart kryssa i att du har barn, ålder och antal. Du kan även ansöka för bostadsbidrag såklart.
      Att du sen väljer att inte jobba för dina barn vill ha semester kan jag absolut förstå, men då har du absolut inte rätt att gnälla över att du inte har en inkomst. Jag som 23 åring jobbar under sommaren och vet du vad? Jag har även tid för nöjen och har rest 1 gång och ska resa igen om några dagar. Jag förstår självklart att det är skillnad mellan mig som student och dig som studerande och mamma (jag har stor respekt för dig som är en studerande mamma). Men istället för att gnälla om hur dåligt du har de kan du börja leta information om hur du kan förbättra din situation.
      Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut men att dina barn fick svälta är för mig lite svårt att tro. Och att du fick 6800kr är också svårt att tro.
      Mina föräldrar kom till sverige för ca 26 år sen. Dem fick leva väldigt knapert trots att dem båda var högutbildade i sina hemländer, dem fick verkligen lägga ner mkt tid till att vara berättigade diverse bidrag, bidrag ökar självklart med varje barn, men det betyder inte att man får väldigt höga summor. Så tänk dig att du kmr till ett främmande land utan att kunna språket, har en högutbildning som inte är ”fullständig” enligt sverige, du får låga inkomster som inte räcker och känner dig samtidigt utstött. Men vad fick sverige av dem bidragen som mina föräldrar fick? Jo tre barn som jobbat extra och betalat skatt sen 17-18 års ålder, 1 färdigutbildad, och 2 som fortfarande studerar.
      ”Invandraren” ger tillbaka, vad ger Du tillbaka? Förutom bitterheten då.

  21. ”Å andra sidan är det bara ca 1000 mer än vad en infödd vit svensk kan få i bidrag”.

    Jag förstår inte varför du gör skillnad på folk beroende på vilken hudfärg de har. Det finns många svenskar som är födda här som inte är ”vita”. Du ställer grupp mot grupp.

    1000 kronor är mycket pengar om man lever på marginalen.
    Många får inte ens dom summorna du har uppgett.
    Vanligtvis ligger bidraget för sjukersättning eller aktivitetsersättning på 6000-8000 kr i månaden. A-kassan på runt 10.000 kr i månaden.
    Visst kan man söka bostadsbidrag om man har sjukersättning eller aktivitetsersättning, men summan är inte så hög som du har angett.Har man a-kassa kan man inte söka bostadsbidrag om man är äldre än 26 år.
    Tandvårdsstödet är väldigt svårt att få. Glasögonbidraget gäller för barn och det är upp till kommunen om man vill ha det eller inte.
    Visst finns det en riksnorm angående ekonomiskt bidrag, tidigare kallad för socialbidrag. Men det är en norm och socialkontoren behöver inte ge bidrag även fast man ligger under normen.
    Sen har du rört ihop föräldrapenningen. Man får föräldrapenning när barnet är född och man kan plocka ut dagarna fram till att barnet fyller 8 år. Om man är nysvensk och får retroaktivt föräldrapenning så blir det svårare att komma in i samhället om man stannar hemma med barnen. Barnen har också ingen rätt att gå på förskola (dagis) om modern är föräldraledig och barnet kan därmed inte lära sig det nya språket. Modern kan heller inte gå på sfi kurser då hon är föräldraledig. Språkutvecklingen är viktig de första åren och det är då man lär sig språk lättas.

    1. Ja, och vanligtvis får invandrare mellan 3-6000 i månaden utan möjlighet att söka andra bidrag. En svensk har möjligheten att söka hjälp för tandläkarkostnader, den möjligheten har inte ens invandraren. De 21.000 är alltså om en verkligen maximerar bidragen och då krävs att plugga och försöka få jobb på heltid, precis som de strax över 20.000 för en ensamstående infödd svensk mamma på bidrag är om de ges som ”de ska”. Kontentan: invandrare (som alltså inte är här för jobb/studier) _har det inte_ bättre än svenskar på bidrag.

    2. Syskon har rätt att vara på förskola om mamman är föräldraledig, och barnet också en viss tid under dagen, beror på hur gammalt barnet är.

  22. Hej! Jag är mycket positivt inställd till att du tar död på dessa falska påståenden som föder rasismen i samhället. Blir dock förvånad När jag ser att man kan få ersättning upp till 21.000:- efter skatt som du skriver och jämför med vad vi inom handels tjänar! Där får man ut ca: 18.500:- efter skatt plus barnbidrag, men har inte rätt till bostadsbidrag pga. för hög inkomst. Kan inte börja plocka ut en massa sjukbidrag hit och dit utan några dokumenterade sjukdomar, så jag skulle med tre barn landa på ca: 22.000:- i månaden!?. Kan ju tyckas vara lite liten skildrad i det moderata sverige där man propagerar för att det ska löna sig att arbeta! (märk nu att detta inte är en invandringsfråga, utan en bidragsfråga).

  23. Du verkar ju helt sjuk i skallen. Invandringen kostar oss skattebetalare otroliga summor varje år utan att vi får något positivt tillbaka. Du har verkligen fallit offer för PK-maffian … Tycker synd om dig.

    1. jag tycker synd om dig som är så trångsynt. vilka tror du det är som tar hand om våra äldre på ålderdomshemmet och i hemmen? svenskar har inte i sin kultur att med generations boende eller tar om sina äldre som invandrare gör utan att belasta systemet.

    2. Inget positivt? Dom som integreras i samhället betalar lika mycket skatt som alla andra, och tar ofta jobb som infödda svenskar är för fina för att vilja söka. Jag kan tycka att vi tar emot lite väl många till just Sverige, men att påstå att dom inte skulle bidra utan bara kosta pengar är helt fel.

      1. Inget positivt netto. Givetvis finns det invandrare som bidrar både mycket och positivt på flera plan men nettoeffekten av invandringen är likväl negativ, samhällsekonomiskt som socialt.

        Kostnaderna för en rad offentliga verksamheter rusar, till stor del p.g.a. stora behov skapade av våra invandrare som ofta har en mycket högre sjuklighet än svenskar, myckjet högre brottslighet, mycket lägre utbildning och mycket större behov av hjälp i alla former från bidrag till tolkar och hemspråklärare. Sysselsättningen är låg, trots att majoriteten av alla nya jobb går till invandrare och trots att staten subventionerar anställningen av invandrare. De som har anställning har det i alldeles för hög grad i låglönejobb med låga krav på utbildning, där vi redan har en hög inhemsk arbetslöshet och där man fortfarande inte bidrar med något positivt netto till statskassan även om man arbetar heltid.

        Sverige är slut som offentligt finansierat välfärdsland och invandringen är en starkt bidragande faktor, detta eftersom vi inte tillämpat några selektionskriterier för att underlätta integration. Något som skiljer oss från många andra västländer. Vi sitter med ohyggliga utgifter som bara fortsätter staplas på varandra år efter år framöver och ändå ökar vi bara farten. Vänsterns skattehöjningar efter valet kan hålla problemen i stången ett tag till, men ökade skatter kommer inte öka arbetsglädjen och fler lär söka sig utomlands när det blir allt mer uppenbart att man betalar dyrt för en välfärd som andra utnyttjar.

        Den sociala sammanhållningen krakelerar när konflikter uppstår inte bara mellan invandrare och svenskar, utan mellan olika invandrargrupper och kulturer. Segregation, slumområden, upplopp, organiserad brottlighet, gängbråk och skjutningar, personrån och rasism mellans amtliga grupper. Det är ingen dystopi, utan utvecklingen vi har och kan se fram mot mer av.

        Det handlar inte om att ”skylla” på invandrarna. Det är ointressant. Det handlar bara om utvecklingen vi har och alla kan se, om vi tittar. Att blunda löser inga problem och de löser sig inte av sig självt. Förr eller senare står vi alla inför ett för sent och bistert uppvaknande. Utom personer som Bert Karlsson, som skott sig rejält på asylindustrin.

    3. INGET POSITIVT TILLBAKA? Det är fan våran jävla skyldighet att hjälpa människor i nöd. Ingen jävel väljer var han eller hon föds. Jag hoppas du blir bestulen på alla dina tillgångar utan hjälp att få, så du får veta hur det känns. Det var fan det värsta jag har hört på länge. Vissa i det här landet borde fan få gå om grundskolan.

      1. På vilket sätt är det vår SKYLDIGHET att hjälpa människor i nöd? Har nog missat det kontraktet…

        Kan hålla med om att man kan försöka hjälpa folk, men vi har då fan ingen SKYLDIGHET att göra det!

  24. Den ensamma invandrarkvinnan får mer pengar än mig som är sjukskriven.

    Jag har 6 500 Kr/mån. Punkt slut!
    Inga tillägg. Inga bidrag.. Jag kan inte ansöka om extra tillägg för att jag har barn. Utan får ta i från mina 6 500 kr. Dessutom har jag e hel del läkarbesök och mediciner som ska betalas. För det är ju därför jag har sjukpenning. För att jag är sjuk.

    Och visst är det lite underligt Hur man kan få föräldrarpenning retroaktivt?! Visst om man får för de barn som kommer till världen när man väl anlänt i Sverige. Eller om man har barn under ett år. Då vi inte har förskola för barn under ett år i Sverige. För varför ska ”hon” få möjlighet att stanna hemma med sina barn längre än vad en annan svensk familj kan? ! De flesta får ju skola in sina små runt ett års dagen då föräldrardagarna tagit slut! Men invandrarkvinnan kan ha sina barn hemma i tre år. Det vill jag med kunna! Och många andra!

    1. Personer med sjukpenning kan söka Bostadsbidrag, medicinska bidrag, bidrag för tandvård om sjukdomen påverkar tandhälsan, bidrag för glasögon etc (det kan nämligen alla som inte är invandrare tom de som har ett arbete), socialbidrag om en har under norm. Så jo, det finns mängder med bidrag att söka. Kan du inte själv kolla upp och ansöka be någon hjälpa dig.

      ”Hon” som får föräldrapeng när ”hon” flyttar hit har samma regler som infödda svenskar. Vanligast är 180:- dagen i max 420 dagar. Tar ”hon” ut detta blir det en summa på knappt 4000:- i månaden och då får hon inte ansöka om etableringsstödet och därmed heller inte för det etableringstillägg som kan utgå för barn. Hon kan ansöka om Bostadsbidrag och om socialbidrag utöver föräldrapengen men inte bidrag för sjukvård, medicin, tandläkare etc. Vill du ärligt byta tre år hemma på 4000:- i månaden mot det du har nu?

      1. Nej det kan jag inte. Medicinskt bidrag finns det inget som heter. Jag får vända mig till högkostnadsskyddet. Alltså efter att jag lagt ut sammanlagt 4000 på vård och mediciner. Bidraget för tandvård är extremt svårt att få. Det räcker inte att det står på mina mediciner att det skadar munhälsan. Tro mig. Jag har försökt. Vilket har resulterat att jag inte varit hos tandläkaren på 10 år.

        ”Hon” och jag får ut precis lika mycket i föräldrarpenning. Fast hon får för barn hon inte behöver ta ut föräldradagar för. Då den ersättningen är till för att kunna stanna hemma med barnet tills det är gammalt nog att börja förskolan. Vilket gör att hon kan ta fulla veckor, utan att det påverkar att barnen måste börja tidigare på förskolan.

        I inlägget står det också att de kan neka jobb utan att förlora sina ersättningar. Det kan inte jag. Skulle jag bli frisk nog att kunna ta något jobb.. Måste jag det..

        Och för en annan med sjukpenning kan det gå åt skogen efter 180 dagar. Vare sig de blivit friska eller inte måste de tillbaka till jobb. Och jobba minst tre månader innan de kan utnyttja sig av sjukpenning igen.

        Du behöver inte försöka lära mig någonting om hur det går till när man är sjukskriven!
        Du kan istället få förklara varför flyktingar får 100kr/dagen bara till nöjen. Alltså efter att de fått mat och logi! Vart vänder jag migför att få veckopeng till mina nöjen?

      2. Det är lögn att de kan tacka nej till arbete, gör det de blir de också av med sin inkomst.

        Flyktingar får inga 100:- till nöjen, de får i regel 100:- om dagen som skall täcka _allt_ utöver boendet på förläggningen. Å tro mig, där vill du inte bo.

        Istället för att rikta hat mot de som har det lika illa som dig eller värre, rikta hatet mot de som valt att ge mer pengar till de som redan har, som valt ”hårdare tag” mot sjuka och arbetslösa. Även utan minsta invandrare hade dessa saker förekommit för det är framdrivna av ideologi, inge ekonomi.

      3. För ensamhushåll kan ÄFS – kontantbelopp plus betald hyra – motsvara 11 000 kronor skattefritt. Det blir mer än vad många svenska pensionärer får ut efter skatt.
        ÄFS ger en också dubbel orättvisa:
        • dels det höga beloppet,
        • dels att vederbörande får svensk pension utan att ha arbetat i Sverige och bidragit till den svenska ekonomin.
        Äldreförsörjningsstödet beslöts, i partipolitisk enighet av riksdagen år 2001 och trädde i kraft år 2003.
        Syftet var att avlasta kommunernas utgifter för äldre invandrare. Genom ÄFS kunde statistiken för socialbidragen hyfsas till, samtidigt som kommuners ovilja att ta emot flyktingar motverkades.http://www.dagbladet.se/opinion/insandare/aldreforsorjningsstodet-ar-orattvist

      1. Så klart! Men det är 4000 jag måste lägga ut innan det. Och det täcker inte allt. Det blir lika tufft varje år dom går ut och jag måste skrapa ihop dom där 4000 innan högkostnadsskyddet går in.

    2. Min man har jobbat som socialsekreterare, en an mina bästa vänner är socialsekreterare. Min mamma är sjukpensionär. Min mamma får ut runt 8 tusen kr tillsammans med bostadstillägget. Efter att hon betalt sina räkningar så har hon kvar ca 2000 kr kvar att leva på. Pga av att min mamma inte har så värst mycket att röra sig med, så är hon berättigad till försörjningsstöd när hon t ex behöver tandvård. Eftersom det är skäligt att hon ska ha råd med mat och hygien på 2000 kr. Min mammas bostadstillägg är ca 3500 kr i månaden. Så min mamma får ut 4500 kr i sjukpenning. Av dessa är en del hyrespengar, hennes hyra är ca 4500 kr. Min mamma har inga skulder som behöver betalas av och därför går det för henne att leva på dessa summer. Men knappt. Om min mamma t ex skulle behöva en ny säng för att den gamla har gått sönder så har hon rätt att få en del av pengarna från socialtjänsten. Detta är en rättighet som Du också har. Du säger att du får 6500 kr i sjukpenning, du nämner inte att förutom det så får du bostadstillägg. Om du har barn under 16 år så får du också barnbidrag. om du är skild med ensam vårdnad så får du underhållstöd. Socialtjänsten hjälper till i situationer där din ekonomi ligger under skälig levnadsnivå, t ex tandvård ingår i detta. Men har du krediter som du betalar av så är detta inget som socialtjänsten går in och täcker. Har du CSN lån att återbetala så får du ansöka om att skjuta upp det. Men CSN tar inte hänsyn till krediter heller. Jag vet inte hur gammal du är men du kan ansöka om att få dina lån avskrivna om du har några om det anses att du kommer aldrig att arbeta igen.. Så det finns mycket man kan göra för att förbättra sin situation. Mediciner kan du få pengar tillbaka för om du går till socialtjänsten och kan med visa att det gör att du hamnar under skälig levnadsnivå.. Här kan du räkna ut vad du har rätt till. http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand/provberakning och istället för att vara arg på främmande människor över din situation så är det mer produktivt att lägga den energin på att förbättra din egna..

    3. Då kanske du bör fundera på vart problemet ligger. Det ligger i kapitalismen och felfördelade resurser för oavsett vad din ”invandrarkvinna” har för liv så kommer din sjukpenning förmodligen förbli den samma. Lösningen är aldrig för en utsatt grupp att sparka på en annan utsatt grupp utan rikta sparken mot dom som gör er utsatta

    4. Du har 6.500:-, men det är väl inte allt? Även du har väl barnbidrag
      mm, eller kanske en make? Annars är du naturligtvis berättigad till socialbidrag.

  25. Ska det in ett ”inte” efter ”få” i:
    ”Vad gäller sista stycket om föräldrapeng så kan den mamma vars bidrag uppgår till de där ca 21.000 kr få föräldrapeng…”?

    1. De får den ”retroaktivt” på så vis att de får sina dagar när de kan skrivas in på försäkringskassan istället för när barnet föddes. De får inte dagarna om barnet är äldre än 8 år och kan ta ut dagar till barnet är max 11 år.

  26. Instämmer om att EU-praktik verkligen framstår felaktigt i din text. Det är synd eftersom man då tyvärr kanske börjar ifrågasätta resten av texten också.
    EU-praktikanter tjänar mellan 0 och 1000 euro i månaden, och har ingenting att göra med det VIKARIAT du länkar till ovan. Orimliga förmåner för tre månader? Absolut. Men det är fortfarande ett vikariat för en högt uppsatt EU-politiker, inte en praktikplats.

    1. Ja jag tänkte knappast på att praktik och vikariat skulle vara monumentalt olika saker men uppdaterat texten.

      Sen får jag säga att det är rätt intressant att av allt i texten väljer ni att bli upprörda pga detta.

      1. Intressant på vilket vis? Är inte allt i texten viktigt. Eller försöker du skapa en dramaturgi genom att skapa transportsträckor i texten.

  27. Jag vill gärna se källa på ditt påstående om att EU praktikanter får försörjning i 3år för 2 månaders arbete? För jag är nämligen en EU praktikant, och i min situation så stämmer din bild verkligen inte. Jag är obetald som de flesta av oss är. Sen kanske det finns enstaka personer som får ersättning, men så är verkligen inte fallet för majoriteten av oss. Därför tycker jag att du sprider en falsk bild när du klankar ned på EU praktikanter, som i dagsläget jobbar enligt väldigt dåliga lönevillkor.

    Tack

    1. Nu nämndes ju EU VIKARIE, inte PRAKTIKANT. Kan kanske vara skillnaden? Tänker att som vikarie i vârden/skolan har man lön enligt avtal medan man som PRAKTIKANT inte har det, eftersom man dâ har en slags praktikavlöning, inte nära i nivâ med vikarielön. Just för att vikarie för en tjänst är ju väsentligt stor skillnad frân praktik. Eller missförstod jag nâgot?

Kommentera

